استاد علی نیکی

وقتی انسان به مسائل فلسفه علاقه نشان می‏دهد بی‏میل نیست که بداند دعـــــا و نیـــایش فیلـــــــسوف چگونه صورت می‏پذیرد.

استاد علی نیکی

وقتی انسان به مسائل فلسفه علاقه نشان می‏دهد بی‏میل نیست که بداند دعـــــا و نیـــایش فیلـــــــسوف چگونه صورت می‏پذیرد.

استاد علی نیکی

https://sapp.ir/h_aliniki
کانال سروش

https://www.instagram.com/h_aliniki/
اینستگرام

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

امام مهدی عج در یک نگاه

شنبه, ۹ مرداد ۱۳۸۹، ۰۵:۲۴ ب.ظ

دراین مختصر شاید نتوان تمام ابعاد شخصیتی  حضرت بقیة الله الاعظم  را بررسی کرد ولی به ذکر شمه ای از آن خواهیم پرداخت:

 امام مهدی در آیینه تاریخ

آخرین امام شیعیان و دوازدهمین جانشین رسول خدا ص در سپیده دم جمعه ، نیمه شعبان سال 255 هجری قمری (868 میلادی) در سامراء یکی از شهرهای عراق ، دیده به جهان گشود.

پدر گرامی او پیشوای یازدهم شیعیان حضرت امام حسن عسکری ع و مادر بزرگوار آن حضرت ، بانویی شایسته به نام "نرجس" بود که درباره ملیت او روایات ، مختلف است.

نظر یادتون نره

مطابق روایاتی ، آن حضرت دختر "یشوع "پسر امپراتور روم بوده و مادرش از نسل "شمعون" وصی حضرت عیسی ع است . برابر این روایت نرجس در پی خوابی شگفت مسلمان شد و ببه هدایت امام عسکری ع خود را در میان سپاه روم که عازم نبرد با مسلمانان بودند قرار داد و همراه جمعی دیگر به اسارت لشکر اسلام در آمد .امام هادی ع کسی را فرستاد که او را خریداری و به سامراء آورد.(کمال الدین ، ج2 ، بابا 41 ح1 ، ص 132)

رو ایات دیگری نیز نقل شده است ولی آنچه مهم و قابل توجه است اینکه حضرت نرجس علیها السلام مدتی در خانه حکیمه خاتون _ از خواهران بزرگوار امام هادی ع _ بوده و تحت تعلیم و تربیت ایشان قرار گرفته است و مورد احترام فراوان حکیمه علیها السلام بوده ست.(نگین آفرینش ص 30)

نام و کینه و القاب

نام و کنیه امام زمان عج همان نام و کنیه پیامبر اسلام ص است و در برخی از روایات از بردن نام ایشان تا هنکام ظهور ، نهی شده است.

لقب های مشهور آن حضرت عبارتنداز : مهدی ، قائم ، منتظر ، بقیه الله ، حجت، خلف صالح ، منصور ، صاحب الامر ، صاحب الزمان و ولی عصر کخه معروفترین  آنها "مهدی است" و هریک از این القاب بیانگر پیام ویژه ای در باره آن بزرگوار است. (نگین آفرینش ص 31)

زندگی امام مهدی عج شامل سه دوره پرفراز و نشیب است:

1.      دوره اختفاء : زندگی پنهانی آن حضرت از آغاز ولادت تا زمان شهادت امام عسکری ع است.

2.      دوران غیبت : از هنگام شهادت امام یازدهم ع شروع گردیده تا هر زمان که به اراده خداوند ظهور کند ، ادامه دارد

3.      عصر ظهور: پس از طی شدن دوران غیبت و به خواست پرودگار جهان ، امام دوازدهم ع ظهور خواهد کرد و دنیا ر سرشار از خوبی ها و زیبایی ها خواهد نمود. هیچ کس زمان ظهور آن موعود منتظر را نمی داند و از امام عصر عج روایت شده ، آنها که برای ظهور ، زمانی را تعیین کنند ، دروغگو هستند/. ( احتجاج ، ج 2 ، ش 344 ، ص 542)

علت غیبت امام زمان ‏عج

 براى غیبت امام عصرعلیه السلام  علت و حکمت‏هاى زیادى در مجموعه روایات اهلبیت ‏علیهم السّلام ذکر شده است. در روایات امیرالمؤمنین‏علیه السلام  حداقل به سه علت اشاره شده است؛ یعنى شناخته شدن اهل هدایت از اهل گمراهى و ضلالت، و نداشتن بیعت ظاهرى هیچیک از سلاطین، و کوتاهى و ناسپاسى و ظلم مردم به عنوان فلسفه غیبت بیان گردیده است.

  - اِنّ القائم منّا اذا قام لم یکن لاحد فى عنقه بیعة فلذلک تخفى ولادته و یغیب شخصه

  همانا قائم از ما آنگاه که قیام کند بیعت کسى در گردن او نخواهد بود و به همین خاطر است که تولد او به صورت پنهانى واقع خواهد شد و وجود او از دید و نظر مردم غایب خواهد بود.

   ...فقال على‏علیه السلام ...اما واللّه لَأقتلنَّ انا و ابناى هذان و لیبعثنّ اللّه رجلا من ولدى فى آخر الزمان یطالب بدمائنا و لیغیبنّ عنهم تمییزا لاهل الضلالة حتى یقول الجاهل ما للّه فى آل محمد من حاجة. 

  امیر مؤمنان‏علیه السلام  در حالیکه امام حسن‏علیه السلام  و امام حسین‏علیه السلام حضور داشتند خطاب به مردم فرمودند: اى مردم! آگاه باشید، سوگند به خدا من و این دو فرزندم به قتل خواهیم رسید. آن گاه خداوند شخصى از فرزندان مرا در آخر الزمان ظاهر خواهد کرد تا خون ما را از ستمگران طلب کند. او از دیده مردم غایب خواهد بود تا اهل ظلالت و گمراهى از دیگران شناخته شوند و این غیبت به قدرى طولانى خواهد شد که مردمان نادان خواهند گفت: خداوند برنامه‏اى در آل محمدصلى الله علیه و آله  ندارد.

  - ...ان امیرالمؤمنین‏علیه السلام  قال عَلى منبر الکوفة...: واعلموا ان الارض لا تخلو من حجة للّه و لکن اللّه سیعمى خلقه منها بظلمهم و جورهم و اسرافهم على انفسهم

... مفضل‏بن عمر از امام صادق‏علیه السلام  روایت کرده است که آن حضرت فرمود: روزى امیرالمؤمنین‏علیه السلام  در بالاى منبر مسجد کوفه فرمودند: ...اى مردم! بدانید زمین هرگز از حجت خدا (امام معصوم) خالى نخواهد ماند. اما خداوند متعال به زودى مردم را به خاطر ظلم و ستم و همینطور اسرافى که درحق خودشان انجام مى‏دهند از دیدن حجت الهى محروم خواهد کرد. [یعنى مردم به جهت اعمال خودشان در آینده از دیدن امام معصوم محروم خواهند شد]

  فضیلت انتظار فرج

 همانطور که پیش از این اشاره شد در دوره غیبت امام زمان‏علیه السلام  مشکلات و پیشامدهاى سختى بوقوع مى‏پیوندد به گونه‏اى که اعتقادات بسیارى از مردم در نتیجه این امور متزلزل مى‏شود. جهت جلوگیرى از دچار شدن به این قبیل خطرات، هشدارهاى زیادى توأم با روشنگریهاى لازم در رهنمودهاى اهلبیت ‏علیهم السّلام  داده شده است که به دو نمونه از آنچه در این زمینه در مجموعه روایات على بن ابیطالب‏علیه السلام  وارد شده است اشاره مى‏گردد.

  - عن محمد بن مسلم عن ابى عبداللَّه‏علیه السلام  قال: ...قال على‏علیه السلام : ...انتظروا الفرج و لا تیأسوا من روح اللَّه، فانّ احبَّ الاعمال الى اللَّه عزّوجلّ انتظار الفرج... و المنتظر لأمرنا کالمُتَشَحِّطِ بدمه فى سبیل اللَّه.

 محمد بن مسلم از امام صادق‏علیه السلام  نقل مى‏کند که آن حضرت از پدران بزرگوارش و آنها از على‏علیه السلام  روایت کردند که على‏بن ابیطالب‏علیه السلام  فرمودند: منتظر فرج  [امام زمان‏علیه السلام] باشید و از عنایت و توجهات خداوند ناامید نشوید. همانا محبوب‏ترین کارها در نزد خداوند عزّوجلّ انتظار فرج [امام زمان‏علیه السلام ] است.

 آنگاه در ادامه بیان فضیلت انتظار فرمودند:

 کسى که منتظر امر ما (فرج امام زمان‏علیه السلام ) باشد، مانند رزمنده‏اى است که در راه خداوند به خون خود آغشته شده باشد (اجر و پاداش شهید را دارد).

  - قال زیدبن صوحان العبدى: یا امیرالمؤمنین! أى الاعمال احبّ الى اللّه عزّوجلّ؟ قال‏علیه السلام : انتظار الفرج من اعظم الفرج.

 زیدبن صوحان عبدى گفت: یا امیرالمؤمنین! کدامیک از اعمال در نزد پروردگار عالم محبوب‏تر است؟ حضرت فرمودند: انتظار فرج.

امام مهدی در آیینه قرآن

رابطة شب قدر با حجت زمان وامام عصر(عج(

خداوند متعال در چهارمین آیة سورة مبارکة قدر می‌فرماید:

تنزّل الملائکة و الرّوح فیها بإذن ربهّم من کلّ أمرف.

فرشتگان و روح، در آن شب به دستور پروردگارشان با هر فرمانی (برای تقدیر هرکاری) فرود آیند.
فعل مضارع «تنّزل» دلالت بر تکرار و بقاء «لیلةالقدر» دارد، و در آیات سوم و چهارم سورة دخان نیز:
فیها یفرَق کلّ أمرف حکیم.( سورة دخان (44)، آیة 4.)

در آن شب، هر فرمانی، برحسب حکمت صادر می‌شود

دلالت بر تجدد و دوام دارد. زیرا هیأت نحوی باب «تفعّل» اگر دلالت بر پذیرش یا تکلف یا هر دو می‌نماید. ظاهر این فعل‌ها، خبر از تفریق و تنزل امر در لیلةالقدرهای آینده می‌دهد.
این امر که در زمان رسول خدا(ص) به آن حضرت نازل می‌شده‌است، در هر شب قدر، باید بر کسی نازل و تبیین و تحکیم یا کشف شود که به افق نبوت نزدیک و پیوسته باشد.

قبول اصل وصایت رسول اکرم(ص) و امامت، ناشی از این معنی و مبتنی بر همین اساس است.

هنگامی که کسی قرآن را به عنوان کلام خدا پذیرفت به این معنی که همة سوره‌ها و آیات آن را پذیرفته است و یک مسلمان واقعی هم کسی است که تسلیم همة آیات قرآن باشد، پس هر مسلمانی الزاماً باید سورة قدر، و از آن سوره شب قدر، و استمرار آن را تا قیامت بپذیرد و لازمة پذیرفتن آن، آیة (تنزّل الملائکة...) که هر فرد با ایمانی ناگزیر از قبول آن است، این است که بپذیرد که در شب قدر فرشته‌ها و روح از جانب پروردگار با هر امری فرود می‌آیند و این امر یک متولی و ولی می‌خواهد که متولی و ولی آن امر باشد. اینکه خداوند در آیات سوم و چهارم سوره دخان می‌فرماید:

در آن شب هر فرمانی، برحسب حکمت صادر می‌شود٭ فرمانی از جانب ما، و ما همواره فرستندة آن بوده‌ایم.
دلالت بر تکرار و تجدید فرق و ارسال در آن شب دارد و به این معنا که آن شب، فرشتگان و روح، در هر سال، دائماً نازل می‌شوند؛ پس باید به طور مدام شخصی به عنوان «ولی» این امر باشد که به سوی او نازل و ارسال گردند که او همان ولی جهان و جهانیان خواهد بود؛ و هم اوست که اطاعتش بر همگان واجب است.
به همین سبب، هرکس ادعا کرد که من ولی امر هستم، باید ثابت کند که این امر توسط فرشتگان و رو ح بر او نازل شده و می‌شوند، و چون هیچ کس جز پیامبر و اوصیاء معصومینش(ع) نمی‌توانند مدعی این امر باشند و اساساً هم نیستند، باید از اوصیاء و پیامبر همواره کسی باشد که در شب قدر توسط روح و فرشتگان از جانب یزدان هر امری بر او نازل شود.

آیة مورد بحث، یکی از مستدل‌ترین آیات قرآن کریم بر ضرورت وجود همیشگی یک ولی امر از جانب خداست که امین بر حفظ و اجزاء و اداء امرالهی باشد، و آن همان امام معصوم(ع) است.

و هرکس نزول پیوستة فرشتگان و روح را در شب قدر بپذیرد که اگر به قرآن ایمان دارد باید بپذیرد، ناگزیر باید ولی امر را هم بپذیرد وگرنه کافر به بعضی از آیات قرآن خواهد بود، که در آن صورت چنین کسی بنابر بیان خود قرآن کریم کافر واقعی است.

چنان که خداوند در آیات 150 و 151 سورة نساء می‌فرماید:

إنّ الّذین یکفرون بالله و رسله و یریدون ان یفرّقوا بین الله و رسله و یقولون نؤمن ببعض و نکفر ببعض و یریدون أن یتّخذوا بین ذلک سبیلاً٭ أولئک هم الکافرون حقّاً و أعتدنا للکافرین عذاباً مهینا.

کسانی که به خدا و پیامبران خدا کافر شده‌اند و می‌خواهند بین خدا و رسولانش جدایی اندازند و می‌گویند به برخی ایمان می‌آوریم و به بعضی کافر می‌شویم و می‌خواهند در این میان (بینابین) اتخاذ کنند، اینان حقا کافرند و ما برای کفرکیشان عذاب خوارکننده‌ای مهیا کرده‌ایم.

و می‌بینید که خداوند، کسانی را که پاره‌ای از آیات خدا را بپذیرند و برخی را نپذیرند، کافر حقیقی می‌داند.
بنابراین مؤمن حقیقی کسی است که هم استمرار لیلةالقدر را تا قیامت پذیرا باشد و هم وجود حجت زمان و ولی امر، و امام معصومی که امر الهی را دریافت می‌کند و امین بر آن در جهت پاسداری، به‌کار بستن و اداء باشد، قبول کند؛ یعنی همان بزرگواری که در زمان وجود مقدس بقیةالله الاعظم حضرت مهدی(عج) می‌باشد و به همین سبب پیامبر خاتم(ص) بنابر آنچه شیعه و سنی از آن حضرت نقل کرده‌اند، فرمودند:

من أنکر المهدی فقد کفر. ( علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج 51، ص 51؛ منتخب الاثر فصل 10، ب 1، جز 1 ، ص 492.)

کسی که وجود مهدی را انکار کند، رهسپار دیار کفر شده است.

و در کتب شیعه، از این قبیل احادیث فراوان است، و از آن جمله، از امام صادق(ع) و آن حضرت از پدر ارجمندشان و از آن طریق از جد عالیقدرشان و از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که فرموده‌اند:
القائم من ولدی اسمه إسمی و کنیته کنیتی و شمائله شمائلی و سنّته سنتی یقیم النّاس علی ملتّی و شریعتی و یدعوهم إلی کتاب الله عزّوجلّ، من أطاعه أطاعنی و من عصاه عصانی، و من أنکره فی غیبته فقد أنکرنی، و من کذبه فقد کذّبنی، و من صدّقه فقد صدّقنی، إلی الله اشکو المکذّبین لى فى أمره، و الجاهدین لقولی و المضلّین لأمتّی عن طریقته و سیعلم الذین ظلموا ایّ منقلبف ینقلبون.

قائم از فرزندان من است اسم او اسم من «محمد» و کنیة او، کنیه من «ابوالقاسم» و سیمای او سیمای من و سنت او سنت من است، دین و آیین و ملت و شریعت مرا در بین مردم برپا می‌دارد و آنان را به کتاب خدای عزوجل فرامی‌خواند. کسی که او را طاعت کند، مرا پیروی ‌کرده و کسی که او را نافرمانی کند، مرا نافرمانی کرده است و کسی که او را در دوران غیبتش انکار کند، تحقیقاً مرا انکار کرده و کسی که او را تکذیب کند هر آینه مرا تکذیب کرده و کسی که او را تصدیق کند، هر آینه مرا تصدیق کرده است. از آنها که مرا دربارة او تکذیب کرده و گفتار مرا در شأن او انکار می‌کنند و امت مرا از راه او گمراه می‌سازند، به خدا شکایت می‌برم. به‌زودی آنها که ستم کردند و می‌دانند که بازگشتشان به کجا است و سرنوشتشان چگونه است (و چگونه در دگرگونی‌ها مجازات ستمگری‌های خود را در دنیا و آخرت خواهند دید).

در این حدیث شریف انکار و تکذیب امام عصر، اروحنا فداه، انکار و تکذیب پیامبر به حساب آمده است، و در نتیجه همة پیامبران را انکار کرده، که همان رهسپاری به وادی کفر خواهد بود.
علی بن ابراهیم قمی در تفسیری دربارة نزول فرشتگان و روح، در شب قدر می‌گوید:
فرشتگان و روح القدس، در شب قدر، بر امام زمان(ع) نازل می‌شوند و آنچه را از مقدرات سالانة بشر، نوشته‌اند، به او تقدیم می‌دارند.

و همین محدث مورد وثوق از حضرت امام باقر(ع) نقل کرده، که وقتی از حضرتش پرسیدند: آیا شما می‌دانید که لیلة القدر کدام شب است؟ حضرت فرمودند:

چگونه ندانیم، و حال آن‌که در شب قدر فرشتگان برگرد ما طواف می‌کنند.  (علامه مجلسی، همان، ج 51، ص 73؛ منتخب الاثر فصل2، ب 3، ح4 ، ص 183.)
حضرت امام سجاد(ع)، در این باره، می‌فرمایند:

همانا سال به سال در شب قدر تفسیر و بیان کارها، بر ولی امر (امام زمان(ع)) فرود می‌آید.
و نیز آن حضرت(ع) فرموده‌اند:

ای گروه شیعه، با سورة « انا انزلناه فی لیلة القدر» با مخالفین امامت ائمه معصومین(ع) مخاصمه و مباحثه (و اتمام حجت) کنید تا کامیاب و پیروز شوید، به خدا که آن سوره، پس از پیغمبر اکرم(ص) حجت خدای تبارک و تعالی است بر مردم، و آن سوره آقای دین شماست و نهایت دانش و آگاهی ماست. ای گروه شیعه، با «حم و الکتاب المبین؛ انا انزلناه فی لیلة مبارکة اناکنا منذرین» مخاصمه و مناظره کنید، زیرا این آیات مخصوص والیان امر امامت بعداز پیامبر اکرم(ص) است.

همچنین از رسول اکرم (ص) نقل شده است، که به اصحابشان فرموده‌اند:

به شب قدر ایمان بیاورید، زیرا آن شب برای علی بن ابی‌طالب(ع) و یازده نفر از فرزندان او پس از من خواهد بود.
از آنچه که نگارش یافت، استفاده می‌شود که شب قدر تا قیامت باقی است و در هر شب قدر هم ولی امر و صاحب امری هست که آن امر را دریافت دارد، که در زمان ما صاحب آن امر صاحب بزرگوار ما حضرت حجة‌ بن الحسن المهدی، ارواحنا فدا، است و برای آن‌که بهتر بدانیم که لیلةالقدر بیانگر مقام شامخ ولایت اهل بیت(ع) و امامت آنان تا روز رستاخیز می‌باشد. حدیثی را هم که در بخش فضیلت‌های حضرت فاطمة زهرا(س) است، ملاحظه می‌کنیم که در آن به طور کنایه از آن بانوی عظیم القدر تعبیر به لیلةالقدر شده است و آن در تفسیر فرات بن ابراهیم از حضرت صادق(ع) نقل شده که فرموده‌اند:

«ما قرآن را در شب قدر فرو فرستادیم»، «شب قدر» فاطمه و «قدر» خداست، پس کسی که فاطمه(س) را آنگونه که باید، بشناسد، شب قدر را درک کرده است.

و این اشاره به مقام ولایت آن بانوی معصوم (س) نیز دارد.

و از طرفی، همان‌گونه که در شب قدر امر حق بر امام به حق فرود می‌آید، نزول‌گاه نور پاک امامان معصوم(ع) نیز وجود مقدس فاطمة زهرا(س) است؛ که حقیقتاً هرکس آن بانو را شناخت و به عظمت مقام فرزندان معصومش و همسر مظلوم و معصومش پی‌برد، شب قدر را درک کرده است.

امام مهدی در  آیینه روایات

و صفات و جزئیات زندگى آن مصلح جهانى، از پیامبر و سایر پیشوایان معصوم (ع)وارد شده است و علماى شیعه و سنى آن ها را در منابع معتبر خود آورده اند، بیرون از شمار است.

از این رو فقط فهرست قسمتى از آن ها را مى آوریم: 48 حدیث در مورد این که حضرت مهدى (ع)نامش، نام مبارک پیامبر(ص)وکنیه اش، کنیه شریف پیامبر(ص؟ است نقل شده، 136 حدیث درباره این که حضرت مهدى (ع)دوازدهمین امام و آخرین پیشوا است آمده، 214 حدیث در مورد این که حضرتش دهمین فرزند امیرمؤمنان على ع است وارد شد192 حدیث در مورد این که آن حضرت از فرزندان حضرت فاطمه  ع است ذکر شده، 308 حدیث در مورد این که وى، نهمین فرزند امام حسین (ع)است بیان شد ، 185 حدیث در مورد این که او، هشتمین فرزند امام سجاد است نقل شده، 103 حدیث در مورد این که او هفتمین فرزند امام باقر(ع است آمده، 202 حدیث در مورد این که او، ششمین فرزند امام صادق (ع)است وارد شده، 199 حدیث در مورد این که او، پنجمین فرزند حضرت موسى بن جعفر(ع)است ییان شده، 95 حدیث در مورد آین که او، چهارمین فرزند على بن موسى الرضا(ع)است آمده، 90 حدیث در مورد این که او، سومین فرزند جوادالائمه (ع)است نقل شد. 90 حدیث در مورد اینکه او، دومین فرزند امام هادى (ع)است آمده، 293 حدیث در مورد این که او فرزند بلافصل امام عسکرى (ع)نقل شده، 293 حدیث در باب ولادت با سعادت حضرتش آمده است، 14 حدیث درباره این که آن حضرت، پنهانى متولد شده است بیان شده، 318 حدیث راجع به این که عمر شریفش بسیار طولانى خواهد شد نقل شده است، 91 حدیث در مورد این که مدَت زیادى از انظار غایب و پنهان خواهد بود آمده است، 10 حدیث در مورد این که غیبت حضرتش به دو غیبت صغرى وکبرى تقسیم مى گردد ذکر شده است، 15 حدیث در مورد این که آیین وى، همان آیین مبین اسلام وکتابش قرآن است آمد ه، 47 حدیث در مورد این که وى جهانیان را به دین مبین اسلام دعوت مى نماید و در تمامى روى زمین حکومت واحد جهانى بر اساس قانون اسلام تشکیل مى دهد نقل شده، 123 حدیث درباره برقرارى عدالت اجتماعى در جهان توسط وى آمده است، 19 حدیث در مورد این که وى زمین را از شرک وکفر پاک مى نماید آمده است، 7 حدیث در مورد این که ایمان و امنیت واقعى در حکومت عادلانه اش حکمفرما خواهد گردید آمده است، 12 حدیث در مورد این که اسلام، شرق و غرب جهان را فرا خواهدگرفت نقل شده است، 7 حدیث در مورد این که بشر پیرو یک آیین خواهد گردید و همه در تحت لواى اسلام در خواهند آمد، نقل شده است، 7 حدیث در مورد این که با شمشیر قیام خواهد کرد ذکر شده است، 5 حدیث در مورد این که در دوران حکومت عدالت پیشه او، جهان آباد خواهد گردید و عقول مردمان کامل تر خواهد شد، نقل شده است، 23 حدیث در مورد این که معجزات و امتیازات پیامبران در او جمع است و به دست تواناى حضرتش ظاهر مى گردد، نقل شده است، 7 حدیث در مورد این که وقت ظهورش بر احدى از آحاد مردم معلوم نیست و هرکس وقت تعیین مى کند دروغگوست آمده است، 25 حدیث در مورد این که اصحاب خاص آن حضرت 313 نفرند و از اطراف و اکناف عالم به سرعت، به اندازه، یک چشم بر هم زدن نزدش جمع مى شوند نقل شده است، 29 حدیث در مورد این که حضرت عیسى (ع)در نماز به وى اقتدا مى نماید، بیان شده است، 27 حدیث در مورد این که منادى آسمانى حضرتش را به نام و نشان به جهانیان معرفى مى کن آمده است، و بالاخره 657 حدیث در مورد این که براى ظهور مبارک آن حضرت علایم و نشانه هایى خواهد بودکه پیش از ظهور مبارکش به وقوع خواهد پیوست، آمده است. (منتخب الاثر فصل دوم در ضمن 49 باب).
  • ۸۹/۰۵/۰۹
  • ۵۸۰ نمایش

نظرات (۲)

حضرت آیت الله محمد باقر تحریری:

امام حسین(ع) به تنهایی متحمل تمامی مصیبت هایی شد که در طول تاریخ، انبیاء و اولیاء از جانب دشمنان خدا و دین او و انسانیت متحمل شده بودند.

"""ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بر تمامی دلدادگان و عاشقان آن حضرت تسلیت باد.

التماس دعا
خیلی عالی بود
در روایات داریم که: "هرکس بمیرد در حالی که امام زمان خود را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است"
اجرتان با امام زمان (عج)که او را به دیگران میشناسانید.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی