استاد علی نیکی

وقتی انسان به مسائل فلسفه علاقه نشان می‏دهد بی‏میل نیست که بداند دعـــــا و نیـــایش فیلـــــــسوف چگونه صورت می‏پذیرد.

استاد علی نیکی

وقتی انسان به مسائل فلسفه علاقه نشان می‏دهد بی‏میل نیست که بداند دعـــــا و نیـــایش فیلـــــــسوف چگونه صورت می‏پذیرد.

استاد علی نیکی

https://www.instagram.com/aliniki.ir
اینستگرام

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

آئین سلوک

يكشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۰، ۱۱:۲۲ ق.ظ

آئین سلوک ـ علامه حسن زاده آملی

بسم الله الرحمن الرحیم

[تصویر: 0060-2.jpg]

 شایسته است برخی از مواعظ خدای سبحان و مواعظ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیتش علیه السلام را که برای سالکان کوی حق ضروری است متذکر شویم.


1ـ قرآن


قرآن کریم صورت مکتوب انسان کامل است. یعنی قرآن صورت کتبی حقیقت محمدی صلی الله علیه و آله و سلم است قرآن کریم می­فرماید:


«انّ هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم»


«این قرآن شما را به بهترین راه هدایت می­کند.»


«لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنة»


«یقیناً رسول خدا برای شما بهترین الگوی زندگی است.»


هر قدر به قرآن تقرب بجویی به انسان کامل نزدیک­تر شده ­ای، پس بنگر بهره ­ات از قرآن چقدر است؟ زیرا حقایق آیات آن در حقیقت، درجات ذات تو و مدارج آن نردبان عروج و تکامل توست.


امام الثقلین حضرت علی علیه السلام در وصیت نامه­اش به محمد بن حنفیة می­فرماید:


«بر تو باد به تلاوت قرآن و عمل به آن، و انجام واجبات و شناخت راه­های حلال و حرام و امر و نهی آن. بر تو باد به شب زنده داری با قرآن و تلاوت آن در روز و شب؛ زیرا قرآن پیمان خداست با خلقتش؛ پس لازم است مسلمانان در هر روز به این پیمان بنگرد گرچه به خواندن پنجاه آیه از آن باشد. بدان ای پسرم: درجات بهشت به حسب آیات قرآن است و روز قیامت به قاری قرآن می­گویند: قرآن بخوان و از درجات تکامل آن بالا برو. در بهشت بعد از پیامبران و صدیقان هیچ کس بالاتر از قاریان نیست.»


مرحوم علم الهدی از ابن مسعود نقل می­کند که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:


«قرآن مأدبه (سفره نعمت] الهی است، پس هر قدر می­توانید از آن بهره­ مند شوید؛ چه این که خالی­ ترین خانه، دلی است که از نور قرآن تهی باشد.»


تعبیر از قرآن به مأدبه آن چنان شیرینی دارد که قابل وصف نیست، گرچه درک می­شود. پس از آن علم الهدی، در توضیح مأدبه می­نویسد:


«مأدبه ـ به ضم دال ـ در سخن عرب به معنی غذایی است که شخص آن را آماده کرده و مردم را دعوت میکند که از آن استفاده کنند. در این حدیث شریف، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بهره ­ای را که از طریق خواندن قرآن و حفظ آن عاید انسان می­شود مأدبه (غذا) نامیده است.»


الاحمر گفته است: مأدبه ـ به فتح دال ـ نیز تلفظ شده است و این حدیث نیز به مأدبه ـ به فتح دال ـ نقل شده است. پس مراد از مأدبه در هر دو تلفظ یکی است و تضادی در بین نیست.


دیگران گفته ­اند: مأدبه ـ به فتح دال ـ صیغه مفعلة از ادب است و در این صورت معنایش این است: قرآن برای تربیت خلق نازل شده است.


پس ای برادران همدل و صمیمی بیایید بر سر سفره الهی بنشینید که هر چه جانتان بخواهد در آن یافت می‌شود، چیزهایی که حتی چشم از دیدن آن­ها لذت می­برد. بیایید به سوی ادبستانی که برتر از آن ادب و بالاتر از معّلم آن مؤدّبی نمی­یابید، آیا بعد از حق جز ضلالت چیزی هست!


سید بن طاووس رحمه الله علیه از امام صادق علیه السلام چنین نقل می­کند:


«برای آن حضرت در نماز مکّرر این حالت پیش می­آمد که در حال تلاوت قرآن در نماز مدهوش می­شدند، وقتی که به حال عادی برگشتند، پرسیدند چه چیز باعث شد این گونه منقلب شدید؟»


حضرت جمله ­ای فرمود که مضمونش این است:


«آن قدر آیات الهی را تلاوت و تکرار کردم که گویا از زبان گوینده ­اش می­شنیدم، اینجا بود که قوه بشری تحمل مکاشفه جلالت و شکوه الهی را نداشت و مدهوش شدم.»


سید بن طاووس در ادامه می­نویسد: بدان که قرآن اقیانوسی است بی پایان، چگونه این چنین نباشد در حالی که مظهر و تجلی گاه فیض الهی است، پیش از این از امام اوّل و امام ششم علیه السلام نقل کردیم که فرمودند:


«خداوند عزّ وجلّ برای خلقش در کلام خود (قرآن) تجلی کرده است اما آنان نمی­بینند.»


طریحی آورده است:


«این که در حدیث آمده است اعطیت جوامع الکلم؛ کلمات جامع بن من داده شده استمراد، قرآن کریم است چون قرآن با این که الفاظش اندک است اما معانی فراوانی دارد تا حدی که روایت شده است هر حرفی از حروف قرآن دارای هفتاد معنی است.»


آری، وقتی یک شکل هندسی که به شکل قطاع معروف است 497664 حکم هندسی داشته باشد، هیچ بعدی نیست هر حرفی از حروف قرآن هفتاد هزار معنی داشته باشد. توضیح این بحث را در رساله معرفة الوقت و القبله ـ بخوانید.


ای بندگان خاص خداوند، این آیات پایانی سوره فرقان از قرآن کریم است بیایید و تنها به تلفظ آن اکتفا نکنید و در آن­ها تدبر کنید که هر آیه آن دستوری است و هر کس به آن عمل کند نجات یافته و رستگار می­شود: «عباد الرحمن الذین یمشون علی الارض هوناً و اذا خاطبهم الجاهلون قالو سلاماً...» تا آخر سوره.


بندگان خاص خدا چنین کسانی­ اند:


1ـ با تواضع در زمین حرکت می­کنند؛


2ـ آن گاه که جاهلان اینان را به عتاب خطاب کنند با سلامت نفس و زبان خوش جواب میدهند؛


3ـ شب­ها را به عشق خدا و برای رضایت او به سجده و قیام سپری می­کنند؛


4ـ دایم با دعا و تضّرع می­گویند: پروردگارا! عذاب جهنم را از ما دور کن که بد عذابی است و جهنم بد منزل و بد سر انجامی است؛


5ـ در انفاق کردن اسراف نمی­کنند و میانه روی را پیشه خود می­سازند؛


6ـ برای خدا شریک قایل نمی­شوند و فقط خدای را می­خوانند؛


7ـ از قتل و جنایت که خدا آن را حرام کرده است؛ پرهیز می کنند؛


8ـ هزگر گرد عمل زشت زنا نمی­گردند که هر کس مرتکب این عمل زشت شود کیفر جاودانه­ اش را خواهد دید و در قیامت عذابش دو چندان خواهد شد، مگر کسانی که توبه کنند و اعمال نیک انجام دهند که در این صورت، خداوند گناهان آنان را به ثواب مبدل خواهد کرد و هر کس توبه کند البته خداوند توبه ­اش را می­پذیرد؛


9ـ به ناحق شهادت نمی­دهند؛


10ـ هر گاه به کار بیهوده و زشتی از مردم هرزه بگذرند، بزرگوارانه از آن درگذرند؛


11ـ هر گاه متذکر آیات الهی شوند همچون کوران و کران از کنار آن نمی­گذرند بلکه با دلی آگاه و چشمی بینا آن را مشاهده کرده و در آن تأمل می­­کنند تا به مقام معرفت و ایمان شان افزوده شود.


12ـ به هنگام دعا با خدای خود می­گویند: پروردگارا، از همسران و فرزندان ما کسانی را قرار ده که مایه روشنی چشم ما شوند و ما را سرخیل پاکان جهان و پیشوای پرهیزکاران قرار بده. پاداش صبر چنین بندگانی قصرهای بهشتی خواهد بود که در آنجا با سلام و درود شادمانی با یکدیگر ملاقات می­کنند و در آن بهشت زیبا برای ابدیت و همیشه (جاودان) خواهند بود.


ای پیامبر به امت بگو:


«اگر دعا و ناله و زاری تان نبود خدا به شما هیچ توجه و اعتنایی نداشت؛ زیرا شما در گذشته آیات خدا و پیامبران الهی را تکذیب کرده­ اید و این تکذیب، دامان شما خواهد گرفت و از شما جدا نخواهد شد (پس با دعا آن را جدا کنید).»






پی‌نوشتها:


1

. مراد از انسان کامل به طور مطلق در اصطلاح عارفان بالله،معصومان علیه السلام هستند و دیگران هر قدر به آنان نزدیک شوند به انسان بودن نزدیک شوند به انسان بودن نزدیک شده اند و انسان کامل را دارای صفاتی خاص می دانند، که این اوصاف در رسال? انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه ، اثر حضرت استاد دام عزه به طور مفصل از صفحه 47تا 241 ذکر شده است .


. جهان تدوین (قرآن) به جهان تکوین (مجموع? عالم) هماهنگ است و بین این دو و قرآن و هماهنگی است. لذا بین انسان و قرآن و جهان هماهنگی و هم نوائی است.


. سوره اسراء (17) آی? 9.


. سوره احزاب (33) آی? 21.


. فیض کاشانی،وافی ،ج14،ص64.


. فتجلّی سبحانه لهم فی کتابه من غیر ان یکونوا رأوه» نهج البلاغة خطب? 147؛ «لقد تجلی الله لخلقه فی کلامه و لکنهم لا یبصرون» بحارالانوار،ج92،ص107.


. مجمع البحرین ؛ ماده جَمَعَََََ.


. ر.ک: خواجه نصیر الدین طوسی، کشف القناع عن وجه القطاع.


. درس12،ص53.



منبع فرهنگ جهاد ـ شماره 6، زمستان 1375

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی