نیایش یک فیلسوف

وقتی انسان به مسائل فلسفه علاقه نشان می‏دهد بی‏میل نیست که بداند دعـــــا و نیـــایش فیلـــــــسوف چگونه صورت می‏پذیرد.

نیایش یک فیلسوف

وقتی انسان به مسائل فلسفه علاقه نشان می‏دهد بی‏میل نیست که بداند دعـــــا و نیـــایش فیلـــــــسوف چگونه صورت می‏پذیرد.

نیایش یک فیلسوف
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

حدیث حقیقه

سه شنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۶:۳۸ ب.ظ

أنّه (کمیل) کان من خواص علی (ع)، اردفه على جَمَله فسأل عنه،

قال: یا أمیرالمؤمنین(ع) ما الحقیقة؟

فقال (ع): مالک و الحقیقة.

قال کمیل: أولستُ صاحب سرّک؟

قال (ع): بلى ولکن یرشّح علیک ما یطفح منّى!

قال کمیل: أو مثلک یخیّب سائلا؟

فقال (ع): الحقیقه کشف سبحات الجلال من غیراشارة.

فقال: زدنی بیانا.

قال (ع): محوالموهوم مع صحو المعلوم.

فقال: زدنی بیانا.

فقال (ع): هتک الستر لغلبة السّر.

فقال: زدنی بیانا.

قال (ع): نور یشرق من صبح الازل فیلوح على هیاکل التوحید آثاره.

فقال: زدنی بیانا.

قال (ع): اطف السراج فقد طلع الصبح!

برخی از علما این گونه این روایت را ترجمه کرده اند:

کمیل از اصحاب خاص علی (ع) بود. [روزی] امیرالمؤمنین (ع) کمیل را به همراه خود بر شتر سوار کرده بود. کمیل از حضرت پرسید:

آن‌ حقیقت‌ [ ثابته‌ قدیمه ]‌ کدام است‌؟

علی (ع) فرمود: تو را با آن‌ حقیقت‌ چکار؟

کمیل: آیا من‌ صاحب‌ اسرار تو نیستم؟

علی (ع): آری! ولیکن‌ بر تو می‌تراود و ترشّح‌ می‌کند آنچه‌ از فوران‌ وجود من‌ لبریز می‌گردد!

کمیل: آیا امکان‌ دارد هم‌چون تویی‌، پرسنده‌ای را ناامید و بی‌بهره‌ گذارد؟!

علی (ع): آن‌ حقیقت، انکشاف‌ و بروز انوار و تقدیسات‌ دلائل‌ عظمت‌ جلال‌ خداوند بدون‌ هیچ‌گونه‌ اشارتی است.

کمیل: بیشتر برایم توضیح دهید!

علی (ع): نیست‌ و تاریک‌ شدن‌ هر موهوم‌، با به وجود آمدن‌ [ و روشن‌ شدن ‌] آن‌ معلوم‌.

کمیل: بیشتر برایم توضیح دهید!

علی (ع): پاره‌ شدن‌ پرده مجاز و اعتبار، به علت‌ طغیان‌ و غلبه‌ اسرار حقیقیّه‌ ازلیّه‌.

کمیل: بیشتر برایم توضیح دهید!

علی (ع): نوری‌ است‌ که‌ از سپیده‌دم‌ ازل‌ [ و تجرّد ]، اشراق‌ می‌کند؛ و آثارش‌ که‌ توحید و یکی‌کردن‌ است‌ بر تمامی‌ مظاهر وجود و شؤونات‌ وحدت‌ ظاهر می‌گردد.

کمیل: بیشتر برایم توضیح دهید!

علی (ع): چراغ‌ [ اندیشه‌ و فکر ] را خاموش‌ کن‌ که‌ تحقیقاً صبح‌ [ حقیقت‌ و شهود و مشاهده ]‌ طلوع‌ کرده‌ است‌.

منابع حدیث

رجال نیشابورى؛ روضات الجنّات (ج 6، ص 62)؛ أسماء الحسنى تألیف ملا هادى سبزوارى (ص 131)؛ جامع الأسرار تألیف علامه سید حیدر آملی و دیگر کتب عرفانی

  • ۹۲/۰۲/۲۴
  • ۸۴۸ نمایش

نظرات (۲)

جالبه وقتی حدیثی علیه فلسفه نقل میشه سندش رو نابود میکنید ولی برای همچین روایاتی که باید با بقیه روایات جمع بشه رو هیچ کاری به سندش ندارید خیلی جالبه
پاسخ:

       سلام

شما وجه جمع را بفرمائید

با سلام اگر امکانش هست آنرا هم شرح بدهید ممنون می شوم.
پاسخ:
با سلام شرح این حدیث بلند عرفانی از عهد خسی چون من خارج است و باید از بزرگان عرفان و واصلان درگاه هو بخواهید برای شرح آن به کتاب انوار الجلیه مرحوم عارفمدرس زنوزی مراجعه کنید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی